Employer branding Wrocław

Jesteś pracodawcą. Zadbaj o swój wizerunek

 

Pracując już kilkanaście lat na rynku, zarówno we Wrocławiu jak i całej Polsce, odnosimy wrażenie, że w dalszym ciągu pojęcie „employer brandingu” jest dla wielu osób „czarną magią”. To nic innego jak budowanie wizerunku pracodawcy, który ma późniejszy wpływ na poziom obsługi klienta czy wręcz wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Nasza agencja reklamowa świadczy takie usługi i tłumaczy krok po kroku co zrobić, by zyskać.

 

Czym jest employer branding?

 

Nieważne, czy prowadzisz dużą korporację we Wrocławiu lub Warszawie czy też mały, lokalny warsztat samochodowy. Jesteś przedsiębiorcą, właścicielem firmy, zatrudniasz ludzi. Twoim celem, prócz oczywistych zadań, jest budowa spójnego i pozytywnego wizerunku Twojej osoby jako reprezentanta firmy i jednocześnie pracodawcy. To ważne nie tylko w kontekście pracowników (obecnych i potencjalnych), ale także kontrahentów, klientów i innych udziałowców mających wpływ na Twoje działania.

 

Employer branding to zawsze działania długoterminowe. Musisz dokładnie przeanalizować jak przyciągnąć do swojej firmy odpowiednich, zaangażowanych pracowników a następnie odpowiedzieć na pytanie, jak ich zatrzymać. Ci najbardziej utalentowani zagwarantują sukces firmy na bardzo wielu płaszczyznach.

 

Generalnie, pojęcie „employer branding’u” możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza, zewnętrzna, to pokazanie pracodawcy jako czlowieka-firmy, u którego warto pracować. Przydaje się najbardziej w trakcie rekrutacji nowych osób. Druga grupa to obecni pracownicy i działania skierowane właśnie do nich. Budowanie przyjaznej atmosfery, zaufanie względem siebie, wspólne cele i wspólny sukces. Inwestycja w kapitał ludzki w perspektywie długoterminowej zawsze się opłaci.

 

Problem rekrutacji uzdolnionych i potrzebnych nam osób a następnie późniejsze ich utrzymanie to jeden z największych problemów i wyzwań dla właściwie wszystkich firm z dowolnych branż. Pracowników na rynku po prostu brakuje a ci, którzy są już zatrudnieni, mogą w każdej chwili zmienić miejsce pracy. Brak wprowadzonego employer brandingu w firmie może, w krytycznej sytuacji, zablokować nie tylko możliwość dalszego rozwoju, ale pracy w ogóle.

 

Statystyki są przerażające. Co prawda tyczą się one całego kraju, ale można je odnieść na każdy, lokalny rynek (również wrocławski). 52% firm deklaruje, że nie ma sprecyzowanej strategii employer brandingu. Do tego aż 83% z nich twierdzi, że takie działania przyciągnęłyby rekrutów do firmy. Powtórzmy jednak: dotarcie do nowych osób to nie wszystko. Po pozytywnej rekrutacji, trzeba ich u siebie zatrzymać.

 

Jak zacząć?

 

Wrocław to miasto, w którym mieszka około pół miliona mieszkańców. Na rynku funkcjonuje kilka tysięcy firm. Co sprawia, że właśnie ta, wybrana, jest kreowana jako miejsce „idealne do pracy”? Employer branding. Wiele firm, które są wskazywane jako idealni pracodawcy, prowadzą sukcesywnie działania poprawiające wizerunek przedsiębiorstwa. Dlaczego to takie ważne?

 

Przede wszystkim ze względu na nowe pokolenia pracowników. Dochodzimy do punktu, w którym w naszej firmie spotykają się przedstawiciele różnych grup wiekowych. Ich pogodzenie oraz spełnienie wymagań dotyczących pracy i pracodawcy stanowi nie lada wyzwanie. Do tworzenia strategii employer brandingu siada wiele działów: marketing, public relations, human resources. Tylko ich połączenie i wspólne komunikaty publikowane wewnątrz i na zewnątrz firmy gwarantują pełny sukces.

 

Ale od czego zacząć? Od odpowiedzi na kluczowe pytania. Kogo szukasz? „Top” talentów czy po prostu właściwych ludzi na przygotowane stanowiska? Jaka jest Twoja właściwa „grupa docelowa”? Czy wykorzystujesz nowe media nie tylko w kontekście promowania firmy i produktów, ale również podczas rekrutacji? Potencjału drzemiącego w social mediach nadal nie wykorzystuje wiele firm.

 

Jak działamy?

 

Wrocławski MOLOH na początku analizuje sytuację w danej firmie. Następnie podejmuje działania dwutorowe tak, by poprawić zarówno komunikację wewnętrzną jak i zewnętrzną. Do tej pierwszej można zaliczyć szereg działań takich jak system motywacyjny (świadczenia dodatkowe, benefity niekoniecznie finansowe), programy rozwojowe, konkursy, wyjazdy, integracje oraz zmiana systemu pracy na bardziej elastyczny i dostosowany pod pracownika i jego zadania. Niewątpliwie ważnym zadaniem jest informowanie pracowników o bieżących wydarzeniach w firmie lub szybkie i sprawne reagowanie na powstające kryzysy, zarówno lokalne jak i globalne.

 

Druga grupa, czyli działania zewnętrzne obejmują takie zagadnienia jak analiza rynku pracy i uczestnictwo w konferencjach oraz targach branżowych, wyjście z ofertą do szerokiej grupy odbiorców poprzez dodanie ogłoszeń w mediach społecznościowych lub zakładkę „Kariera” na WWW. To oczywiście jedynie część działań. Spektrum długoterminowe jest o wiele bardziej rozbudowane.

 

Co zyskujemy? Przede wszystkim zaangażowanie pracowników. Employer branding sprawia, że ci wychodzą na zewnątrz i na lokalnym rynku komunikują o swoim pracodawcy. Marketing szeptany wpłynie nie tylko na wyniki finansowe, ale również pozwoli nam wyłowić kolejne talenty. Wbrew pozorom, nawet duże miasta jak Wrocław, Gdańsk czy Warszawa doskonale „wiedzą o sobie wszystko”. Popełnione błędy w rekrutacji będą zapamiętane pod danym logiem przez długi czas.

 

Employer branding to też finanse. Mając pewną pozycję na rynku pracy możemy pozyskać tego samego pracownika, ale taniej. Będzie on utożsamiał się z marką, promował ją i tym samym zachęcał innych do pracy przy niej. Podejmowane działania z zakresu EB przynoszą korzyści tu i teraz np. w oparciu o wspomniane social media lub promocję różnymi kanałami.

 

W związku z tym, że pojęcie Employer Brandingu jest bardzo indywidualne, zapraszamy do kontaktu. To wtedy będziemy mogli określić cenę usługi, nasze plany i zakres działań. Jesteśmy w stanie również prognozować jeżeli chodzi o efekt podjętych działań w perspektywie długofalowej.