Identyfikacja wizualna Wrocław

Bądź spójny, czyli identyfikacja wizualna firmy

 

Żadne z działań reklamowych, przynajmniej teoretycznie, nie powinny zostać podjęte bez stworzenia jednolitej identyfikacji wizualnej. To podstawowe narzędzie, które służy do kreowania wizerunku marki na rynku. W przeciągu kilkunastu lat pracy zarówno na terenie Wrocławia jak i jego okolic wielokrotnie spotkaliśmy się w firmach z brakiem lub kompletną nieznajomością tego podstawowego terminu.

 

Od tego zacznij

 

Identyfikacja wizualna to najważniejszy element spójnej, całościowej identyfikacji marki na rynku. Na pewnego rodzaju „system” składa się bardzo wiele elementów takich jak logo, kolorystyka, krój pisma, wygląd gadżetów reklamowych, szata graficzna materiałów reklamowych, przekaz wewnątrz i na zewnątrz firmy, komunikacja z mediami itd. Składowych elementów całego procesu jest bardzo dużo, ale bez szczegółowego opracowania każdego z nich pozostałe działania nie mają sensu.

 

Co ciekawe, identyfikacją wizualną są niezainteresowane nie tylko firmy małe, lokalne, ale i duże przedsiębiorstwa, z którymi mieliśmy styczność we Wrocławiu. Dlaczego? Trudno powiedzieć. Być może ich właściciele żyją hasłem „tu i teraz”, bez patrzenia w przyszłość. Kryzys szybko weryfikuje tych, którzy promują się byle jak lub nie robią tego wcale. Pamięć o ich firmach, usługach oraz produktach przemija szybko.

 

Odpowiadając na pytanie, które często słyszymy: tak, identyfikacja wizualna jest bardzo ważna i potrzebna w każdej firmie. Poprawia jej pozycję na rynku i wzmacnia konkurencyjność. Wzbudza zaufanie wśród klientów i na długi czas pozostaje w ich pamięci. W chwilach potrzeby od razu wiedzą, do kogo się zgłosić. Często o tym impulsie nie decyduje nasza oferta a właśnie identyfikacja wizualna – charakterystyczne logo na fakturze, baner na płocie, witryna w Internecie. Nieważne, skąd klient do nas dotrze – wszędzie znajdzie te same znaki. Szczegóły są ważne a identyfikacja wizualna powinna stać się ważnym elementem każdej kampanii marketingowej.

 

Podstawowa księga znaku

 

Gdy firma odwiedza naszą wrocławską agencję, pracę zaczynamy od stworzenia tak zwanej podstawowej księgi znaku. To ona stanowi podstawę identyfikacji wizualnej marki. Zazwyczaj prace zaczynamy od odpowiedniego logotypu. To on stanowi bramę wyjściową do późniejszej, całościowej identyfikacji wizualnej. Następnie, już dopasowując kolorystykę i kolejne projekty do logo, opracowujemy szczegółowe projekty realizacyjne z wykorzystaniem stron internetowych, gadżetów, banerów reklamowych a nawet identyfikacji zewnętrznej polegającej na reklamie outdoorowej. Księga Znaku obejmuje zazwyczaj 7 kart i zawiera elementy podstawowe plus kilka przykładów z jej zastosowaniem.

 

Teoretycznie, samo stworzenie logo to nic trudnego. Trzeba jednak pamiętać, że jest kilka jego różnych wariantów. Musimy też pamiętać o polu ochronnym wokół niego. Wspomnieliśmy o podaniu prawidłowej i nieprawidłowej formy logotypu? Musimy wiedzieć, gdzie i jak użyć naszego logotypu by zawsze wyglądało to dobrze. To również są elementy identyfikacji wizualnej.

 

Świetnym przykładem do tej pory zrealizowanej księgi znaku i zarazem całej identyfikacji wizualnej jest nasz klient, kemping Camp4U w Siechnicach nieopodal Wrocławia. Prace rozpoczęliśmy od stworzenia logotypu w odpowiedniej wersji kolorystycznej. Do niego został później dobrany odpowiedni element (w tym konkretnym przypadku: łoś kojarzący się z wypoczynkiem na łonie natury). Podstawowa identyfikacja wizualna zrobiona. Następnie przygotowaliśmy kolorystykę, czcionkę, styl graficzny i stworzyliśmy ulotki, katalogi, naklejki, gadżety firmowe, stronę internetową, profile w social mediach. Wszędzie znajdziemy charakterystyczne elementy wrocławskiego pola kempingowego, które razem powodują, że klienci w niespełna rok od jego otwarcia dokładnie kojarzą nazwę pola z miejscem, w którym się ono znajduje.

 

Diagnoza to podstawa

 

Aby stworzyć udaną identyfikację wizualną, tak samo jak w przypadku wszystkich działań marketingowych, musimy poznać firmę. Spotkanie twarzą w twarz we wrocławskim biurze naszej agencji jest najlepszą opcją. Im lepiej poznamy naszych odbiorców tym lepiej trafimy z dowolnym przekazem. Niezbędne jest ustalenie celów biznesowych oraz ich priorytetów. Każdy z klientów, który prowadzą biznes we Wrocławiu, zaczynał „przygodę” z nami właśnie w taki sposób.

 

Przed stworzeniem brand booka, czyli najbogatszej wersji księgi znaków, niezbędne jest rozrysowanie szkieletu marki na kilku płaszczyznach. Dopiero taką wizualizację przekuwamy na rozwiązania wizualne i identyfikację wizualną. Poznanie tego, do kogo mamy trafić, z czym, dlaczego i po co jest podstawą do przejścia kroku dalej, czyli do etapu kreatywnego. Wtedy tworzymy rozwiązania, szkice, koncepty. Wrocław to miasto kreatywnych ludzi i firm. Współpracujemy z wieloma z nich by dostarczyć projekty nie tyle masowe, co indywidualne i dostosowane do potrzeb.

 

Będzie drogo?

 

Niekoniecznie. Wszystko zależy od tego, z jaką firmą mamy do czynienia. Nie ma sztywnych cenników. Każda z firm, którą obsługiwaliśmy na terenie Wrocławia wycenialiśmy indywidualnie. Każda z nich miała inne potrzeby i inny proces zaawansowania dotychczasowych działań marketingowych. Zupełnie inaczej na identyfikację wizualną nastawiony jest startup niż firma z wieloletnimi tradycjami, która może dużo zyskać, ale i jeszcze więcej stracić. Niezmienna jest jednak jedna rzecz: czas. Dobre rzeczy, zwłaszcza w przypadku poprawnej identyfikacji wizualnej służącej latami, muszą być przygotowane wyjątkowo starannie. Oczywiście, jest możliwość przygotowania materiałów „ad hoc”, ale, jak zwykle to bywa, wiąże się to z dodatkową pracą po godzinach i w weekendy a to oznacza wyższą cenę. Czy warto? Niekoniecznie. Zdecydowanie lepszym podejściem jest odpowiednie zaplanowanie budżetów i nastawienie się na ciągłą komunikację z agencją reklamową by ta mogła stworzyć najlepszy, możliwy produkt.